۱۳۸۵/۳/۴

چی می گین شما ؟

 همین اول لب مطلب را برای بیحوصله ها می گویم . اصلا توهینی درکار نبوده ....


1) همین اول لب مطلب را برای بیحوصله ها می گویم . اصلا توهینی درکار نبوده . جمات ترک و غیرترک بیخودی شلوغش کرده اند . تبعیض قومیتی در حکومت ایران بوده . بله بوده . با این حرف مشکلی نداریم .من یکی که با تجزیه طلبها هم مشکل جدی ندارم . اما اعتراض به این کاریکاتور حتی در حد درخواست برای معذرت خواهی روزنامه مطلقا پرت است .خود مانا نیستانی گفته اشتباه کردم؟ خوب وقتی هزاران نفر با رگهای برجسته و دهان های  کف کرده می خواهند یک آدم تنها را نفله کنند طرف مجبور می شود بگوید  اشتباه کردم.اما هر آدم با هوش متوسطی که در ایران زندگی کرده باشد می داند که کلمه ای که سوسکه در کاریکاتور می گوید آنقدر رایج است که اصلا کسی یادش نمی اید ترکی است . همانطور که اگر سوسکه می گفت اکی(Ok) هیچکس حواسش به زبان انگلیسی نمی رفت . یک سری ابله رفته اند زیر چیزهایی که درباره ی سوسک ها نوشته شده خط کشیده اند و برهان ارسطویی ساخته اند !


 


الف ) سوسکه می گه نمنه و نمنه کلمه ای ترکی است


ب) در متن به سوسکها توهین شده


------------------------------------------


ج : به ترک ها توهین شده


 


آدم از این همه حماقت حالش به هم می خورد .


 


2)حتی اگر به کل بشریت توهین شود نباید جواز داد که یک آدم تنها را اینطور مورد هجوم قرار بدهند.شخصا بیشتر نگران احوال کاریکاتوریست هستم تا غیرت های تحریک شده ی چند ملیون آدم غیرتی . 

۱۸ نظر:

  1. مکابیز لینک روزنامه را داری ؟!

    پاسخحذف
  2. ای‌ کاش غیرت این هم‌وطنان اندکی هم برای رامین جهانبگلو تحریک می‌شد!پ.ن: با داوری‌تان سراسر موافقم.

    پاسخحذف
  3. در جواب نیما!رابطه جهانبگلو و غیرت و حمیت را لطفا برایمان روشن کنید من که فقط تناقض می بینم

    پاسخحذف
  4. این لینکش:http://www.azarpressnews.com/news.php?readmore=7321 زاویه دید کسانی که عصبانی شده اند اینگونه است و به نظر من با این دید اعتراض دور از انتظار نیست.2 به نظر شما اغتشاشات متوالی در خوزستان- کردستان -بلوچستان و نهایتا اذربایجان در 1سال اخیر اتفاقی بوده؟! در تمام این مناطق همیشه حساسیت هایی زاییده تبعیضی که حکومت مرکزی ( =تهران=فارس ها!) در اعطای تسهیلات به این مناطق روا داشته وجود داشته. انگولک کردن برخی موضوعات که سبب تحریک رگ غیرت قومیتی این اقوام میشود هم همیشه نقطه اغاز این اغتشاشات بوده.... 3 اگر همین موضوع را در مقیاس بزرگتری برای ایران در نظر بگیرید می بینید چنین اعتراضاتی بی سابقه هم نبوده( عرب ها همیشه خلیج فارس رو میگن و میگفتن خلیج یا خلیج عربی ...پس چرا تا وقتی این مساله روی نقشه نیومده بود کسی اعتراضی نمیکرد؟) 4 ریشه اصلی مشکل یکی برخورد دولت از یک طرف با قومیت هاو از طرف دیگر با ساپورت کننده های خارجی است و دوم میزان اطلاعات مردم. ترکهای ترکیه افتخار میکنن که بگن از نژاد مغولن( بگذریم از میزان صحت و سقم این ادعا و جریاناتی که جهت تجزیه عثمانی نحله های فکری این تلقی رو پدید اورد) ولی اگه به یکی از ترکهای ایران بگی مغول انجام کارت با کرام الکاتبینه! کاری ندارن که اذری ویا ترک بودن فرقی داره یا نداره!!

    پاسخحذف
  5. هادی جان بابت لینک ممنونم .و اما :مکابیز با آگاه شدن از اتفاقهای چند روز اخیر , در نگرانی تو نسبت به احوال کاریکاتوریست روزنامه ایران ( و در نهایت تمامی روزنامه نگاران - منتقدان - روشنفکران - هنرمندان و ... ) شریکم .

    پاسخحذف
  6. به فرشاد:کدام تناقض، جناب فرشاد! کشیدن یک کاریکاتور و نشاندن واژه‌ای زیر آن که روزی سد بار به‌وسیله‌ی هم‌وطنان فارس و آذری و ... بر زبان می‌آید، توهین محسوب می‌شود، یا دستگیری ِ خودسرانه و بدون دلیل یک روشنفکر ایرانی، پیش از آن که جرمی از او ثابت شده باشد!!! این یکی که توهین به "همه‌ی" مردم ایران است؛ چرا کسی به این دلیل به خیابان‌ها نمی‌آید! می‌دانید چرا ؟ چون آزادی ِ بیان و فردیت انسان‌ها در این مملکت هیچ ارزشی ندارد؛ هر چه هست، تنها مذهب است و اندکی غیرت ِ قومی!

    پاسخحذف
  7. باباجان! منظورم این بود که این روشنفکر ایرانی مورد نظرتان در کجا از خودش غیرت و حمیت نشان داده که حالا انتظار داشته باشیم دیگران برایش حمیتی نشان دهند. والا من فکر می کنم اگه سنگسارشم بخواهند بکند نزدیکترین اشنایان و دوستانش غیرتی به خرج ندهند چه برسه دیگر خلایق.ضمنا این آقا وقتی داشت برای ارائه چهره مثبت از این سیستم در اکناف عالم حمیت و غیرت به خرج می داد و وقتی که نه حتی عوام بی اهمیت بلکه هم صنفیاش سلاخی می شدند خم به ابرو نمی آورد بد نبود فکر امروزشو می کرد.

    پاسخحذف
  8. حالا جون داداش نمنه ؟ :

    پاسخحذف
  9. به هر صورت توهین- یا چیزی که تعبیر به توهین می شه - همیشه برخورنده است. و باعث حرکت های جمعی،قومی،قبیله ای،گنگی و غیره می شه.مثلن من یک بار - یک بار؟- به نویسنده ی این وب توهین-توهین؟- کردم. و هم دسته های نویسنده دست به حرکت جمعی اعتراض آمیز زدن.لابد غیرت شون تحریک شده بود.نویسنده ی عزیز این وب انقدر که خودش رو مرکز عالم می دونه که باعث شده تمام مثال های اپوزیسیون-اپوزوسیون؟-وب اش درباره ی تمامی مسائل جهان ، طوری به او مربوط بشه.

    پاسخحذف
  10. آقا همینه که هست!! ما از این به بعد اقلیت فارس زبان هستیم، ان شاالله به زودی همه مونو می فرستن کنار ارامنه ی مقتول، با هم می ریم جهنم کنسرت فردی مرکوری. اونجا ارسطو رو می بینیم، می گیم آقای ارسطو این برهان ارسطویی یه؟ می گه خیر قربان، ت ر ک ی یه!

    پاسخحذف
  11. penny wise, stupid dollar که میگن همین نکته شماره 2 است که شما گفتید...

    پاسخحذف
  12. به جناب بایا :عزیزم برهان ترکی که عرض کردید اینه که به ترکه میگن بهت توهین شده می پرسه کجا؟ میگن تو روزنامه رسمی دولت...ترکه پیش خودش میگه برم ببینم چی گفته؟ پیدا میکنه می بینه نوشته "روش های مبارزه با سوسکها" یه نظری میندازه میبینه تو یک قسمت خیلی ادیبانه و اموزشی( اخه مطلب واسه بچه ها بوده) نوشته که برای اینکار میشه با سوسکها گفتمان کرد ولی متاسفانه سوسکها اصولآ موجودات زبون نفهمی هستند وحرف ادم حالیشون نمیشه اصلآ 80% خودشون هم زبون خودشونو نمیفهمن و سعی میکنن به زبونای دیگه حرف بزنن چون دستور زبان سوسکی خیلی سخته. واسه همین هم بهتره که منابع غذایی سوسکها رو از بین ببریم...منابع غذاییشون چیه؟ خوب همه میدونن که محتویات مستراح و اره و اینا..! نویسنده در اقدامی اموزشی به کوچولوهای عزیز پیشنهاد کرده برن کارشونو تو باغچه و اون اطراف بکنن تا هم سوسکها منقرض بشن هم باغچه خونه بشه باغ! ...ترکه هم بعد از خوندن مطلب کرکر خنده اش بلند شده که اره دیگه بابا خداییش خیلی با حال نوشته....در همین لحظه ترکه چشش میفته به کاریکاتوری که کنار این نوشته هست...یه کوچولوی اینده ساز مملکت در حال گفتمان با همون سوسک مذکور گ ه خور زبون نفهم( چون زبونشون سخته خودشونم نمیفهمن چی میگن) است که باید از بین بره. بچه هه داره یه چیزی میگه...سوسکه ازش میپرسه " نمنه؟" ترکه دیگه این بار نمیخندهمنطق ترکی این بود...اگر بخواهید در تقابل با اون منطق دیگه ای قرار بدید (مثلآ منطق فارسی) می تونید توصیه های مانای عزیز بیچاره بینوا رو مرور کنید. یا همین منطق مکابیز...یا نیکان که خودشو داره پاره میکنه...الپر و... هم هستن.البته منطق خودتون دم دست ترینه !

    پاسخحذف
  13. من این ضرب المثل را گفتم که گفته باشم که یک پنی هم برای خودش قدری دارد بالاخره ....

    پاسخحذف
  14. zaagato جان این قیاس برقرار نمی شه . اون هم به واسطه ی اون یک کلمه .یعنی اون کلمه نماینده ی زبان ترکی نیست . یک واژه ایه که همه مون استفاده می کنیم . دیگه جزو زبان محاوره ی بچه های تهران است.مثل خفن و اشکول و تریپ و فلان و بهمان که دیگه کسی ریشه شناسی شون نمی کنه که از کجا اومدن . قیام ترک های ایرانی می تونست واقعا چیزی باشه اگر در شروعش چنین قربانیان مظلومی نمی داشت . من نمی دونم . شاید بشه آدم را ابزار کرد و گفت فلان قدر آدم را قربانی می کنیم ( بگو دوتا ) عوضش بحق پایمال شده ی تاریخی مان را احیا می کنیم .اما من به این معتقد نیستم.مسئله هم اصلا ترک و فارس نیست.برای من یکی که لاقل چنین موضوعی بی اهمیت است ( حتی خواسته های جدایی طلبانه قیام کنندگان)یعنی نمی گویم آی مواظب باشید بیگانگان و تجزیه طلبان سواستفاده نکنند . می گویم ای مواظب باشید که دو آدم را برای رسیدن به انچه حق می پندارید قربانی نکنید !از دوستان ( بخصوص بایای عزیز ) هم خواهش می کنم رعایت کنند .کامنت های این وبلاگ شاید خواننده ای نداشته باشد . اما به گمانم مرزی را موقع نوشتن ( در هرجای عمومی که می نویسیم ) باید رعایت کنیم .حتی اگر یکی دو خواننده نوشته مان را می خوانند . نوشتن به تعبیر سارتر شلیک کردن است . باید مواظب باشیم که کجا شلیک می کنیم .تمسخر یک قوم ( چه ایرانی چه غیر ایرانی) بی گمان شلیک نادرستی است .

    پاسخحذف
  15. فرشاد :"ضمنا این آقا وقتی داشت برای ارائه چهره مثبت از این سیستم در اکناف عالم حمیت و غیرت به خرج می داد و وقتی که نه حتی عوام بی اهمیت بلکه هم صنفیاش سلاخی می شدند خم به ابرو نمی آورد بد نبود فکر امروزشو می کرد."فرشاد جان یک مغالطه ی خطرناکی وجود دارد که من مدتی است می خواهم برایش اسمی بگذارم و هنوز اسم مناسب را نیافته ام ( علی الحساب اسمش را می گذاریم مغالطه ی تسلسل خطا )این شیوه اینطور است که من وقتی می خواهم یک جنایت را محکوم کنم یعنی درست وقتی که جنایتی رخ می دهد بجای محکوم کردن آن بگردم پرونده ای از گذشته ی کسی که مورد جنایت واقع شده بیابم. مثلا گنجی را زندانی کرده اند من بگردم ببینم گنجی در گذشته موردی داشته که در برابر زندانی شدن کس دیگر سکوت کرده یا نه . بعد ، خوب می شود رفت و پرونده ای بیرون کشید . اما آیا گنجی هم در آن پرونده نمی توانسته پرونده ی دیگری بر علیه قربانی بیرون بکشد ؟و آن قربانی هم ؟! به این ترتیب چون همیشه مظلومان عالم خودشان هم مرتکب خطاهایی شده اند ما تا ابد باید پرونده بیرون بکشیم و جلادها را بگذاریم با خیال راحت به کارشان برسند . در این مورد خاص هم به گمان من مرتکب چنین مغالطه ای شده ای .مغالطه ای بس بسیار خطرناک !

    پاسخحذف
  16. مکابیز عزیز کاملا درست میگی...این قیاس برقرار نمیشه...ولی وقتی از دید خودت به ماجرا نگاه میکنی. تهرانی میگه این حرف نشانگر توهین نیست ; با همین استدلالی که شما میگی...ولی تبریزی این استدلال رو نمیکنه چون تهران زندگی نمیکنه که بدونه این یک اصطلاح عام شده. برای نقد صحیح موضوع باید از دید همون کسی که معترضه هم نگاه کرد. شبیه (با کمی اغماض) این بحث در مورد کاریکاتور المانی که در مورد تیم ملی ایران بود هم پیش اومد..از اینور ایرانی ها محکوم میکردن و از اونور اونا میگفتن ما اصلآ به این چیزی که شما به خودتون گرفتین فکر نمیکردیم. منظورمون کلی بود.

    پاسخحذف
  17. شما اول برید تاریخچه هنر کاریکاتور بخونید ببنید از کجا به ایران اومده کاریکاتوریست های پیشکسوت از کجا بودن تو کدوم روزنامه اولین بار کاریکاتور کشیده شده بود اونوقت می فهمید که مردم آذربایجان بهتر از شما تشخیص میدن کی توهین کرده کی نکرده اون دوستی هم که از ارامنه مقتول صحبت کرده بهتر کشتارهایی که ارامنه تو شهرهای ارومیه خوی سلماس کرده اند هم صحبت بکنه.

    پاسخحذف
  18. free south azerbaijanbe omide jodayi azerbaijan az daste fars haye kasifمکابیز: و البته به امید پیروزی همه ی نژادها و قومیت ها بر یکدیگر.به امید آنروز که همه بتوانند دمار از روزگار همدیگر در بیاورند.

    پاسخحذف