اين نوع فعاليتها بهترين و ساده ترين و دم دست ترين فعاليتهاي است كه براي رفع تكليف و آرامش وجدان(؟) يا دلخوش بودن به اينكه "ما هم كاري كرديم" ميشه انجام داد.....غير از اين باشه ،سكوت اونقدر طولاني ميشه كه ممكنه متهم بشيم به بي عملي.بالاخره كاچي به از هيچي ...حتي اگه كاچي هم هيچ تر از هيچي باشه.
بعدش هم که من دقیقا نمیدونم چقدر این طرح جدیه ولی صحبتهای خطرناکی داره میشه از جمله اینکه نماینده مجلسی گفته بود که سالمها را به اردوگاه (کار؟) میفرستیم. شاید بیگاری کشیدن و صرفه جویی در این چندارغازی که به کارگران هم می دهند در برنامه باشه. یه حمله جدید به نیروی کار با مددجویی از گدایان. البته اینها تماما حدسیات من از روی چند نشانه خیلی کوچکه
جمع بندی: به نظرم شما مسئله رو خیلی کوچکتر و سطحتر از واقعیت امر بررسی کرده اید. این طرح به هیچ وجه "برای زیبا و رنگی کردن شهر و به زیر فرش جارو کردن زباله ها" نیست که در این صورت مجریان آن می بایست نخست کمی به ظاهر خود می رسیدند. اصلا از کی تا حالا برای آقایان ظاهر و رنگ و زیبایی که همیشه ضدارزش بوده ارزش شده؟ البته شاید اینها برای بخشی از مردم عمدتا شمال شهری-به قول شما اتومبیلداران- و همان عصر آزادگانیها مهم باشد اما این ربطی به حاکمیت ندارد. اگر فرضیه بدبینانه من راجع به اردوگاه کار موهوم هم باشد نمی توان از مسائل مهمی مثل درگیری های داخلی گدایان صرفنظر کرد. در جزوه تبلیغاتی که همراه نقشه نمایشگاه در نمایشگاه کتاب توزیع می شد از جمله چنین امده بود: پرداخت پول به گداایان از محل خمس و زکات جایز نیست. بلاخره مراجع و کمیته امداد و ... خرج دارند.
در مورد فرضیه بدبینانه هم اگر درست باشد به نظرم باید اینطوری پیش رود: پس از طی دوره آماده سازی فرهنگی که الان در ان به سر می بریم مجلس "قانون گدایان" را تصویب کند تا استفاده از نیروی کار انان قانونی شود (شاید هم مانند بسیاری موارد بدون قانون چنین شود) بعد حمله وسیع به گدایان و به بیگاری کشیدن آنان اجرایی شود. در این میان هم سازمانهای حقوق بشری و NGo ها و آدمهاي محترم اعتراضات آبكي و نامه هاي بياثري خواهند داشت اما همه بزرگان ته دل راضي خواهند بود. گدايان بيپناه هم كه توان هيچ مقاومت جدي نخواهند داشت. شايد بتوان روزي را تصور كرد كه سرمايهدار در پاسخ كارگر معترض به جاي آنكه بگئيد "چيزي كه زياده كارگر بيكار" بگويد "چيزي كه ريخته گداي بيكار."خلاصه اين خيالپردازي من بود در اين رابطه
آقا فرشاد مسئله ی من در این نوشته تحلیل انگیزه های شهرداری یا حکومت نبود . پیکان نوشته رو به نوع تبلیغات درباره ی این موضوع بود . بنابراین من اصلا وارد این موضوع نمی شوم که واقعا قصد انها چیست . می خواهند اقتصاد را بهبود ببخشند یا با الودگی بصری شهری مبارزه کنند یا مثلا ابرویی به دارلاسلام ببخشند ...
آهان!این نوع تبلیغات هم نکته قابل توجه ایه! شاید بشه گفت که حکومت اینجا هم مثل خیلی جاها برای توجیه کارهاش لباس عاریتی و نوی بخشی از جامعه رو تن خودش می کنهف کاری که خاتمی و دو خردادیها و پیشتر از آنها رفسنجانی و کارگزاران ظاهرا "تکنوکرات" در آن پیشقدم بودند
:| یاد "گدا"ی ساعدی افتادم....
پاسخحذفاين نوع فعاليتها بهترين و ساده ترين و دم دست ترين فعاليتهاي است كه براي رفع تكليف و آرامش وجدان(؟) يا دلخوش بودن به اينكه "ما هم كاري كرديم" ميشه انجام داد.....غير از اين باشه ،سكوت اونقدر طولاني ميشه كه ممكنه متهم بشيم به بي عملي.بالاخره كاچي به از هيچي ...حتي اگه كاچي هم هيچ تر از هيچي باشه.
پاسخحذفاقا همشهری نبود و گل سر سبد جامعه مدنی دزدان -عصر آزادگان بود. فرداش هم مجبور شدند یه معذرت خواهی فرمال کنند.
پاسخحذفبعدش هم که من دقیقا نمیدونم چقدر این طرح جدیه ولی صحبتهای خطرناکی داره میشه از جمله اینکه نماینده مجلسی گفته بود که سالمها را به اردوگاه (کار؟) میفرستیم. شاید بیگاری کشیدن و صرفه جویی در این چندارغازی که به کارگران هم می دهند در برنامه باشه. یه حمله جدید به نیروی کار با مددجویی از گدایان. البته اینها تماما حدسیات من از روی چند نشانه خیلی کوچکه
پاسخحذفپس ا.ن. باید خیلی احتیاط کنه جمعش نکنن!
پاسخحذفجمع بندی: به نظرم شما مسئله رو خیلی کوچکتر و سطحتر از واقعیت امر بررسی کرده اید. این طرح به هیچ وجه "برای زیبا و رنگی کردن شهر و به زیر فرش جارو کردن زباله ها" نیست که در این صورت مجریان آن می بایست نخست کمی به ظاهر خود می رسیدند. اصلا از کی تا حالا برای آقایان ظاهر و رنگ و زیبایی که همیشه ضدارزش بوده ارزش شده؟ البته شاید اینها برای بخشی از مردم عمدتا شمال شهری-به قول شما اتومبیلداران- و همان عصر آزادگانیها مهم باشد اما این ربطی به حاکمیت ندارد. اگر فرضیه بدبینانه من راجع به اردوگاه کار موهوم هم باشد نمی توان از مسائل مهمی مثل درگیری های داخلی گدایان صرفنظر کرد. در جزوه تبلیغاتی که همراه نقشه نمایشگاه در نمایشگاه کتاب توزیع می شد از جمله چنین امده بود: پرداخت پول به گداایان از محل خمس و زکات جایز نیست. بلاخره مراجع و کمیته امداد و ... خرج دارند.
پاسخحذفدر مورد فرضیه بدبینانه هم اگر درست باشد به نظرم باید اینطوری پیش رود: پس از طی دوره آماده سازی فرهنگی که الان در ان به سر می بریم مجلس "قانون گدایان" را تصویب کند تا استفاده از نیروی کار انان قانونی شود (شاید هم مانند بسیاری موارد بدون قانون چنین شود) بعد حمله وسیع به گدایان و به بیگاری کشیدن آنان اجرایی شود. در این میان هم سازمانهای حقوق بشری و NGo ها و آدمهاي محترم اعتراضات آبكي و نامه هاي بياثري خواهند داشت اما همه بزرگان ته دل راضي خواهند بود. گدايان بيپناه هم كه توان هيچ مقاومت جدي نخواهند داشت. شايد بتوان روزي را تصور كرد كه سرمايهدار در پاسخ كارگر معترض به جاي آنكه بگئيد "چيزي كه زياده كارگر بيكار" بگويد "چيزي كه ريخته گداي بيكار."خلاصه اين خيالپردازي من بود در اين رابطه
پاسخحذفآقا فرشاد مسئله ی من در این نوشته تحلیل انگیزه های شهرداری یا حکومت نبود . پیکان نوشته رو به نوع تبلیغات درباره ی این موضوع بود . بنابراین من اصلا وارد این موضوع نمی شوم که واقعا قصد انها چیست . می خواهند اقتصاد را بهبود ببخشند یا با الودگی بصری شهری مبارزه کنند یا مثلا ابرویی به دارلاسلام ببخشند ...
پاسخحذفآهان!این نوع تبلیغات هم نکته قابل توجه ایه! شاید بشه گفت که حکومت اینجا هم مثل خیلی جاها برای توجیه کارهاش لباس عاریتی و نوی بخشی از جامعه رو تن خودش می کنهف کاری که خاتمی و دو خردادیها و پیشتر از آنها رفسنجانی و کارگزاران ظاهرا "تکنوکرات" در آن پیشقدم بودند
پاسخحذف